Auto importeren van uit Duitsland

Wel eens gedacht aan een auto importeren?

Je wilt een auto kopen maar je schrikt van de hoge vraagprijzen in Nederland. In Nederland zijn ze aanzienlijk duurder dan in veel andere EU landen. Dat is alleen nog maar erger geworden sinds de basisprijzen in alle EU landen gelijk zijn getrokken. Met als reden dat er daardoor meer concurrentie zou ontstaan, dit zou dan weer in het voordeel van de consument zijn. Maar wat is er van terecht gekomen? Helemaal niets dus!! Een auto importeren is dus wel heel erg aantrekkelijk.

Particulieren halen steeds meer auto’s uit het buitenland.

In 2010 werden er ruim 100.000 auto’s geimporteerd. Een auto importeren vanuit het buitenland is vaak een stuk goedkoper dan dezelfde in Nederland, zelfs als de verplichte BPM aan de Nederlandse staat is afgedragen. Jaarlijks worden er 800.000 occassions verhandeld in Nederland, waarvan 12% dus afkomstig is uit het buitenland.

Auto importeren naar Nederland.

In Nederland zijn ze zo duur door de BPM die bovenop het basistarief komt en dat aangevuld met BTW. Op een nieuwe zit een BPM-percentage van maar liefst 45,2% van de netto catalogusprijs. Bij een 2e-hands blijft het hoge BPM-percentage doorwerken, waardoor de prijzen hier vaak hoger zijn dan in de ons omringende landen. In Duitsland bijvoorbeeld staan er prijzen op waarvan je denkt hoe is het mogelijk? Bedrijven zoals helpen je bij het importeren van die auto’s.

Maar!

Als je een auto importeren gaat en je wilt hem op kenteken zetten moet er nog wel BPM betaald worden. De BPM is gebaseerd op het oorspronkelijke belasting bedrag, al naar gelang het bouwjaar kun je er een steeds groter bedrag aftrekken. Maar ondanks dat heb je toch nog flink prijsverschil ten opzichte van hetzelfde Nederlandse voertuig van dezelfde leeftijd. Dus je moet de BPM nog wel berekenen.