Bedrijf uitbreiden? Houd hier rekening mee!
Ooit ben je begonnen als kleine zelfstandig ondernemer. Het idee werd geboren ergens op een zolderkamer, kwam gestaag van de grond en je groeide steeds verder door. Al gauw moest je personeel in dienst nemen en een serieus bedrijfspand betrekken. Het aantal klanten bleef maar toenemen. Een HR-manager aanstellen was de volgende stap, toen het bedrijf de grens van 20 medewerkers doorbrak. Een prachtige ontwikkeling natuurlijk, maar ergens vind je het waarschijnlijk ook spannend.
Hoe lang blijft het goed gaan? Ben je wel geschikt om zo’n groot bedrijf te runnen? Zie je geen zaken over het hoofd? Gaat de groei je straks niet een keer de kop kosten? Om verantwoord te kunnen groeien heb je een visie nodig en dien je te beseffen dat je het niet alleen kunt. En omdat wij begrijpen dat je weliswaar een geboren ondernemer bent, maar niet per se een geboren CEO, geven we je in dit artikel drie belangrijke tips om rekening mee te houden wanneer je je bedrijf wilt uitbreiden.
Stel een fleetmanager aan
Wanneer je bijvoorbeeld een bouwbedrijf bezit is de kans groot dat je bedrijfsauto’s nodig hebt. Zo geldt dat natuurlijk voor verschillende branches. Alleen het aantal bedrijfswagens dat nodig is, is afhankelijk van de hoeveelheid werk en het aantal man personeel dat je in dienst hebt. Worden de auto’s niet gebruikt, dan kosten ze onnodig geld. Daarom is het verstandig om te investeren in fleetmanagement. Een fleetmanager zorgt er namelijk voor dat je wagenpark op een efficiënte wijze wordt ingezet. Zo staan auto’s niet onnodig stil en voorkom je een fikse financiële strop wanneer de zaken even minder gaan.
Werk met zzp’ers
Om verantwoord te kunnen groeien kan het bovendien aan te raden zijn om (deels) met zzp’ers te werken in plaats van met vast personeel. Voor de continuïteit van het bedrijf is het vanzelfsprekend dat de vitale posities wel bezet worden door vaste krachten. Maar de meer marktafhankelijke functies kunnen prima bekleed worden door zelfstandigen. Deze kun je inschakelen wanneer je ze nodig hebt en ze kosten je geen geld wanneer er geen werk is. Bovendien is de zzp’er verantwoordelijk voor zijn eigen inkomen en kun je er zodoende van uitgaan dat hij zich altijd maximaal zal inzetten. Ziek melden is er bijvoorbeeld niet bij. Zo weet je zeker dat je samenwerkt met vakmensen die zich ook echt willen inzetten.
Vergeet je huidige klanten niet
Tot slot een waarschuwing: groei wil er bij sommige ondernemers nog weleens toe leiden dat ze zich volledig richten op het binnenhalen van nieuwe klanten, om de omzet maar zo gauw mogelijk te zien stijgen. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van je dienstverlening en dus van je huidige klanten. En dat zijn nou net de klanten die je gebracht hebben tot waar je nu bent. Het zijn je ambassadeurs, degenen die vol lof over je spreken en weer tot nieuwe klanten leiden. Deze mensen zijn goud waard en je mag de relaties met je huidige klanten dan ook zeker niet uit het oog verliezen. Groei gaat niet voor alles!