Scooters en scootmobielen: Stedelijk, innovatief, duurzaam

Wie in de stad woont, is niet meer per se afhankelijk van de auto. Er is een grotere vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen. Steeds meer mensen gaan een scooter kopen en laten de auto links liggen. En voor mensen die minder goed te been zijn, zijn scootmobielen een goed alternatief. De Volkswagen Group heeft een hele reeks innovatieve micromobielen ontwikkeld. 

Gevolgen van verstedelijking

In 1950 woonde niet eens elke derde persoon in de stad, vandaag is het meer dan de helft van de wereldbevolking – en de trend neemt toe. De megatrend verstedelijking heeft ook gevolgen voor de mobiliteitssector. Het aantal stedelingen gaat gepaard met een toename van het aantal voertuigen in de metropolen en daarmee van de bezettingsgraad van de wegen. Er zijn antwoorden nodig om enerzijds de dreiging van instorting van het verkeer te vermijden en anderzijds te voldoen aan de veranderende eisen van moderne mobiliteit.

De Volkswagen Group levert hen tal van duurzame mobiliteitsoplossingen voor de stad. Het doel is om forenzen niet alleen te motiveren om MOIA- en WeShare-diensten te gebruiken. Deze zijn helaas nog niet beschikbaar in Nederland. Maar ook om over te stappen op slimme micromobielen. De visie: stadsbezoekers en -bewoners kunnen binnenkort in de metropolen van de wereld aankomen, hun auto thuis, bij het hotel of in parkeergarages parkeren en vervolgens kleinere emissievrije modellen gebruiken.

Innovatieve voertuig concepten hebben het potentieel om het mobiliteitsgedrag van mensen op lange termijn te veranderen en de beperkte verkeersruimte nog efficiënter te gebruiken. We geven een overzicht van de producten die de Volkswagen Groep en haar merken al op dit gebied hebben ontwikkeld. Stoer en compact: de Cityskater

Volkswagen Cityskater

De Volkswagen Cityskater is een driewielige e-scooter voor de laatste kilometer.

https://www.youtube-nocookie.com/embed/B1jfo4deDEY

Bekijk hier de cityskater

Volkswagen is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van de compacte Cityskater. Ondertussen staat de elektrisch aangedreven last-mile surfer op het punt om serieproductie te maken. In tegenstelling tot typische elektrische scooters heeft de Cityskater een achterwiel en twee voorwielen – elke poot heeft zijn eigen treeplank. Een stuurstang zorgt voor de nodige ondersteuning, terwijl de intuïtieve gewicht verschuiving van het ene been naar het andere het voertuig stuurt – vergelijkbaar met skiën.