3 gouden tips om veiliger te kunnen motorrijden
Wellicht rijd je al jaren of misschien sta je juist op het punt om naar de motorwinkel te gaan, om je allereerste motor te kopen. Maar of je nu een ervaren motorrijder bent of net begint: het blijft belangrijk om aandacht te besteden aan een veilige rijstijl. Immers, op de motor ben je ontzettend kwetsbaar. Het gevaar zit in een klein hoekje. Een klein tikje van een auto kan desastreuze gevolgen hebben.
Echter, een ongeluk wordt natuurlijk niet per definitie veroorzaakt door een ander. In veel gevallen zijn er twee schuldigen en ook jij als motorrijder kan degene zijn die in de fout is gegaan. Door je rijstijl aan te passen en je voortdurend bewust te zijn van de gevaren om je heen, kunnen een hoop hachelijke situaties en zelfs ongevallen voorkomen worden. Daarom in deze blog drie essentiële tips om (nog) veiliger op de motor te kunnen rijden.
Hanteer de juiste stuurtechniek
Veel beginnende motorrijders verkeren in de veronderstelling dat je sturen op een motor doet met behulp van je lichaamsgewicht. Dit is een misvatting, in die zin dat je het ‘leunen’ alleen gebruikt ter ondersteuning van de stuurbeweging. Om een bocht goed door te komen, begin je echter met duwen in de richting van waar je naartoe wilt. Dus: wil je links afslaan, dan duw je met je linkerhand tegen het stuur. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat je daarmee zou vermoeden het stuur naar rechts te draaien. Echter, de bouw van de motor maakt dat deze automatisch naar links zal kantelen. Hoe harder je duwt, hoe verder je kantelt. Nogmaals, het klinkt tegenstrijdig maar op de fiets doe je niets anders. Ga er maar eens op letten. Dit verschijnsel noemen we ‘counter steering’, oftewel tegenstuur.
Rem voorzichtig in bochten
De meeste enkelzijdige motorongelukken gebeuren in bochten. Vrij logisch, aangezien er op een rechte weg in een normale situatie weinig tot niets mis kan gaan. Maar in een bocht is dit een ander verhaal. Het is hierbij uiterst belangrijk dat je tijdig snelheid vermindert, vóór je de bocht in gaat. In de bocht kun je namelijk niet je volledige remkracht gebruiken, omdat een deel van de kracht nodig is om de motor op de smalle zijde van de band in de bocht te houden. Gebruik daarom in een bocht altijd alleen de achterrem om wat bij te remmen, maar verminder al ruim voor de bocht vaart. Zo voorkom je dat je wiel blokkeert en bouw je geleidelijk aan snelheid af.
Leer gevaarlijke situaties herkennen
Oké, toegegeven, dit is natuurlijk grotendeels een kwestie van ervaring. Hoe vaker je rijdt, hoe sneller je patronen ontdekt en opmerkt welk soort situaties voor potentieel gevaar kunnen zorgen. Maar je kunt met bepaalde situaties bij voorbaat rekening houden. Zo gebeuren veel ongelukken in situaties waarin jij als motorrijder niet zichtbaar bent, bijvoorbeeld op een afgedekt kruispunt of achter een vrachtwagen. Zorg daarom altijd dat je voldoende afstand houdt op je voorligger om te kunnen overzien wat er dáárvoor gebeurt en benader onoverzichtelijke kruispunten extra voorzichtiger. Bedenk hierbij altijd: als jij je medeweggebruikers niet kunt zien, zien zij jou ook niet!