shortlease auto

Leasen bij de leverancier? Denk hier eerst over na!

Tegenwoordig kan je niet meer om leasen heen. Zeker als je een auto van de zaak krijgt weegt koop of huur gewoon niet op tegen de fiscale voordelen en liquiditeitsruimte die het biedt. Maar voordat je als baas of fleetmanager aan leasen begint is het goed je opties af te wegen. Veel leveranciers hebben namelijk tegenwoordig ook lease opties die in de eerste instantie die duidelijke keuze lijken. Immers, zo hoeven weinig winst te draaien omdat het concern dit kan compenseren met de winst op de verkoop. Dat is echter zeker niet meer zo. De praktijk leert namelijk dat veel private aanbieders, bank noch fabrikant, betere voorwaarden en rente hebben. Dit komt omdat ze een diepere focus en grote oplage hebben.

Beter dan bank of fabrikant

Deze partijen zijn het zeker waard om eens te bekijken. Zij zijn minder corporate dan veel fabrikant leasing. Dit komt omdat deze partijen tegenwoordig niet meer tegen elkaar verrekenen maar op eigen benen binnen het concern moeten staan. De auto lease is al een tijdje een volgroeid financieel product. Zo waren na de crisis in 2008 de gebundelde leases van de Ford bank Europe het nieuwe panacee van veilig investeren. Dit kwam voornamelijk omdat de Duitse leases zo in trek waren. Men zij wel: “Een Duitser eet liever niet dan dat hij zijn auto kwijt raakt”. Deze prikkels zorgde ervoor dat deze leasers meer in trek waren dan de autos zelf. Daarom opereren deze partijen tegenwoordig als heuse financiële instellingen, met alle nadelen van dien. 

Fabrikant en leasen, los doch verstrengeld

Helemaal los staan ze niet. Nog steeds krijgen ze de instructie mee dat ze nieuwe autos moeten voorkopen. Ook moeten ze zichzelf snel genoeg terugverdienen dat ze zonder financiële injectie van het concern leases kunnen blijven verstrekken. Tegelijkertijd moet de lease wel betaalbaar blijven zodat potentiële klanten kunnen blijven kopen. In de praktijk betekent dit dat je vooral nieuwe modellen voor een middellange termijn kan leasen bij de fabrikant. Zo zul je zelden een shortlease auto of een hele lange lease erop in het assortiment vinden.

De bank en leasen, snel en sneller, niet perse beter

Ook de bank is niet altijd de beste partij. Je zou verwachten dat een instituut van zo een formaat met schaalvoordeel iedereen de markt uit zou drukken. Een bank doet echter meer met zijn producten dan winst draaien op de rente. Het onvermijdelijke volgt al snel: wie meer doet wie meer moet. Bij de bank zijn er ontzettend veel interne prikkels die het leaseproces beïnvloeden. Zo is de bank ook geïnteresseerd om deze producten te bundelen en te knippen tot financiële producten. Afhankelijk van de markt moeten deze bepaalde rendementen opleveren tegen bepaald risico. Als de bank dan een influx van geld nodig heeft is het gemakkelijk om te sleutelen aan de marges om de partij er snel uit te krijgen.